Minpunten
Alleen voor gevorderde spelers
Redelijk prijzig
8

Disclaimer: Dit is een metareview. Wij hebben alle reviews van de Babolat Air Viper 2024 gelezen om jou een compleet beeld te kunnen bieden. We hebben het racket niet zelf getest.

Samenvatting en conclusies

De Babolat Air Viper 2024 is een populair padelracket onder allround / aanvallend ingestelde spelers. Dat is niet gek, want dit racket heeft zowel kenmerken die nodig zijn voor aanvallend spel als kenmerken die nodig zijn voor verdedigend spel.

Het racket is redelijk hard. Het racketblad heeft een hybride vorm en de balans ligt in het midden van het racketblad. Het racket is vrij licht. Door deze combinatie geeft dit racket redelijk veel snelheid mee aan ballen die aanvallend geslagen worden. Tegelijkertijd is het racket nog redelijk wendbaar.

De Babolat Air Viper is geschikt voor gevorderde en aanvallende spelers die de voorkeur hebben voor een wat lichter racket, bijvoorbeeld voor blessuregevoelige spelers of vrouwen. Voor de zéér verdedigende of juist zéér aanvallende spelers is dit racket minder geschikt. Ook spelers van beginnend of gemiddeld (intermediate) niveau raden we dit racket niet aan.

Gegevens:

Vorm:HybrideGewicht:355-365g
Speelstijl:Allround / AanvallendBalans:Midden
Hardheid:HardSpelersniveau:Gevorderd / Professioneel

Algemeen

Het racketblad van de Babolat Air Viper is gemaakt van 16K carbon. De kern van het racket is gemaakt van X Eva rubber. Dit rubber is iets zachter dan het rubber bij de voorgaande modellen. Toch maakt deze combinatie van materialen dit racket alsnog redelijk hard. Het vibrabsorb system zorgt ervoor dat het racket ondanks de stugheid comfortabel voelt als je de bal raakt. De combinatie van de materialen, de hybride vorm en de balans in het midden van het blad zorgt ervoor dat dit racket een goede balans biedt tussen power en controle. Het racket is met 355 gram vrij licht. Hierdoor kun je het racket snel bewegen en daarmee snel voorbereiden voor het slaan van de bal. De keerzijde is dat het rackets iets minder stabiel voelt, met name in aanvallend spel. Door de textuur op het blad – wat babolat omschrijft als “3D spin+ technology” – kun je met dit racket veel effect aan de bal meegeven.

Achter in het veld

Spelend in het achterveld zul je merken dat dit racket – ondanks dat de balans niet laag, maar in het midden van het blad ligt – door het relatief lage gewicht toch redelijk goed hanteerbaar is. Dit is zeker het geval vergeleken met echt aanvallende rackets. Ballen gericht plaatsen lukt goed en lobs zijn eenvoudig te spelen. Dit is wel met name zo als ballen redelijk eenvoudig terug te slaan zijn. Bij lastigere ballen merk je dat dit racket toch iets meer gemaakt is voor aanvallend spel dan voor verdedigend spel. Doordat het racket hard is krijgt de bal relatief weinig snelheid mee als je de bal niet optimaal raakt (redelijk lage output – klik hier voor een meer gedetailleerde uitleg).

Aan het net

Aan het net heb je met de Babolat Viper 2024 redelijk veel controle. Volleys, viboras en bandejas zijn goed te plaatsen. Ook het slaan van harde smashes gaat met dit racket redelijk tot goed. Maar wat met name opvalt is dat dit racket vergeleken met echt aanvallende rackets beter hanteerbaar is (sneller te bewegen). Dat komt doordat zowel de balans als het gewicht bij dit racket over het algemeen lager is. Hierdoor zijn hardere ballen met dit racket makkelijker te blokken. De keerzijde is echter dat dit racket wel iets minder power en controle biedt dan echt aanvallende rackets.

Al onze reviews en artikelen zijn en blijven compleet onafhankelijk. PadelProf ontvangt een kleine vergoeding voor elke bestelling die wordt gedaan via de links op onze website.